VVD wil meer grip voor gemeenteraad op Omgevingsdienst, Veiligheidsregio en GGD.

Steenwijkerland neemt deel an 4 GR-en: Veiligheidsregio Ijsselland, GGD IJsseland, Omgevingsdienst IJsselland en BVO Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland. Wat is zo’n gemeenschappelijke regeling en waarom doen we dat? Als gemeenten samen een organisatie oprichten om voor diezelfde gemeenten taken uit te voeren, noemen we dat een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Dit vanuit de gedachte als we het samen doen zijn we minder kwetsbaar, bundelen we de krachten, is kwaliteit beter te garanderen en kost het minder geld.

Deze GR-en werken met een bestuur waar vanuit elke gemeente een bestuurder vertegenwoordigd is. Gemeenteraden ervaren deze regelingen vaak als moeilijk beinvloedbaar en ook de VVD heeft hier regelmatig haar zorgen over geuit. Als hoogste orgaan van een gemeente hebben we weinig grip op GR-en en als we vraagtekens hebben bij uitvoering van beleid, financien of de organisatie ervaren we de GR vaak als een extra bestuurslaag op afstand, waar we als één van de aangesloten gemeentes weinig zeggeschap over hebben. Niet alleen de VVD, maar ook andere fracties hebben dit meermalen aangegeven.

Als gemeenteraad hebben we op 23 augustus via een mail van de griffie een notitie ontvangen waar kenbaar wordt gemaakt dat de overheid een wijziging in de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft opgenomen die per 1 juli jl. al zijn ingegaan. De wetswijziging wil het democratisch tekort beperken door o.a. het verruimen van de mogelijkheden van de gemeenteraad om zijn kaderstellende en controlerende rol waar te maken. De versterking vindt plaats op een aantal punten die door de besturen van de GR-en zelf opgepakt moeten worden. Maar we konden lezen in de notitie dat er ook een tweetal elementen in zitten waar we als gemeenteraden gezamenlijk een besluit over moeten nemen, te weten het eventueel instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie en een eventuele gemeenschappelijke onderzoekscommissie.

Aan het eind van de notitie stond dat de raad geinformeerd kon worden en dat dit kon door verspreiding van de betreffende notitie.

Onze reactie hierop was toch wat verrast. We ontvangen bijna 2 maanden na ingang van een wetswijziging een zeer algemene memo, zonder duiding en eventuele processtappen, terwijl we om tegemoet te moeten komen aan de mogelijkheden van de wetswijziging met veel gemeenten moeten overleggen.

Hierbij zeg ik niet op voorhand dat de VVD van mening is DAT er een adviescommissie en onderzoekscommissie moet komen, maar als er na vele jaren mopperen op gebrek aan grip op de GR-en dan een wetswijziging komt met de bedoeling gemeenteraden meer grip te geven dat zijn wij van mening dat dit niet in een la moet verdwijnen, maar dat we moeten onderzoeken wat wij hierin willen met elkaar.

Samen met Jeroen Ziel ben ik naar onze griffier gegaan om te bespreken op welke wijze wij konden zorgen dat er een proces in gang gezet wordt waardoor wij als gemeenteraden met elkaar in gesprek konden gaan over de uitvoering van deze wetswijziging. Onze griffier heeft ons geadviseerd om met een motie te komen zoals hij nu bij u voorligt. Deze motie roept op tot actie en geeft de griffier een formele mogelijkheid om met de andere gemeenten hierover in gesprek te gaan om te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak.