Algemene beschouwingen VVD

Algemene beschouwingen VVD op de programmabegroting van 2016-2019 van de gemeente Steenwijkerland. Hoe sluitend of stuitend is deze begroting?

Mevrouw de Voorzitter,

Het gaat weer goed in Nederland. We hebben de financiën op orde, de economie groeit, het aantal arbeidsplaatsen neemt toe en het consumenten vertrouwen stijgt iedere maand. En dat is weer goed voor het midden en klein bedrijf.

Jammer dat Steenwijkerland verstoken blijft van  deze voorspoedige ontwikkelingen.

Maar alvorens ik mijn kritische kanttekeningen plaats  namens de VVD het volgende:  De VVD heeft waardering voor de matiging die u betracht op het terrein van de OZB en andere gemeentelijke belastingen. Wel maken wij ons zorgen over het vermogen van dit College om gefundeerd te bezuinigen. Het ontbreekt dit College aan een heldere visie op basis waarvan je bezuinigt en nieuw beleid ontwikkelt.

Voorzitter,

De programmabegroting 2016 2019 sluit af met een verwacht voordelig saldo van 800.000 voor 2016. Bij de najaarsnota was de prognose nog negatief.

Dat zo’n getal niet zoveel zegt wordt pijnlijk duidelijk als je je realiseert dat in deze begroting  geen bedrag  is opgenomen voor structureel groot onderhoud aan de Waterwijck en ook geen budget is opgenomen voor het wensenlijstje van de NWG/IGSD. Was dat wel gebeurd dan hadden we een tekort van ca. € 500.000,-

Hiermee lijkt me de betrekkelijkheid van deze  getallen voldoende weergegeven.

Mevrouw de voorzitter, ik wil het met deze Raad en het College hebben over Patrick.

Patrick is 28 jaar, zwakbegaafd, komt uit een zwak milieu, vader gestorven aan longkanker, moeder drinkt als een tempelier en rookt als een schoorsteen.

Hij is uit huis geplaatst omdat hij z’n moeder sloeg. Verder is hij betrokken geweest bij een paar verkeersongevallen, waarbij o.a. bleek dat hij onverzekerd reed en met een borrel op. Schulden zijn er ook.

Patrick is een aardige knul als hij niet drinkt en goed wordt gecoached. Ik zeg bewust knul, want hij gedraagt zich als een kind/jonge tiener. Maar fysiek is hij een echte kerel. Hij is gevoelig voor uitingen van waardering. Trots en Schuld zijn op zijn gezicht te lezen. Ik heb 1 dag met hem gewerkt en dat ging uitstekend.

De veehouder, die Patrick met z’n PGB budget onder z’n hoede heeft genomen, is goed vertrouwd om los te lopen. Naast Patrick heeft hij nog 3 Patrick’s . Deze 4 mannen wonen min of meer zelfstandig op de boerderij en werken daar ook. Patrick is verantwoordelijk voor 47 kalveren en 39 pinken. Hij voert ze en  zorgt dat de stal er schoon bij ligt. Hij veegt en boent. Hij is lief voor de dieren en werkt van ’s-Ochtends 06.30 uur tot ’s-Avonds 20.30, maar geen 14 uur per dag.

De moeder van de boer, een weduwe van 70 jaar, coached deze 4 jongens. Ze woont op een kwartier rijden van de boerderij, maar haar ontgaat weinig.  Ze is net zo tolerant als Stalin was, maar vriendelijker. Geen alcohol op dit bedrijf, dat is één van de spijkerharde regels. Ze geniet van haar werk, o.a. omdat Patrick en zijn moeder weer goed met elkaar omgaan. Hij houdt van zijn moeder en zij van hem. Ze is ook trots op hem, want de stal ligt er onberispelijk bij en het jongvee lijkt gelukkig. En Patrick is gelukkig.

De veehouder is ook trots want zijn bedrijf ligt er mooi verzorgd bij. Financieel gaat het hem goed, zelfs bij een slechte melkprijs.  Hij begint iedere maand met € 17.000 aan inkomsten. PGB budget van 4 Patrick’s.

Waarom € 17.000,-. Omdat bureaucraten een prijskaartje hangen aan mensen, zoals Patrick. En bureaucraten zijn mensen, die worden geleid door ambtelijke reglementeringen, die niet op de werkelijke problemen zijn afgestemd, aldus een woordenboek.

Voorzitter, dat vergt dus ingrijpen van het bestuur. Een bestuurder is iemand die sturing geeft aan het openbaar bestuur. Doet dit College dat. Soms maar vaak niet. Doet ze dat goed. Nee.

Kun je ze dat kwalijk nemen. Ja. Waarom dan. Het is hun taak en BGL en CPB hebben, samen met CDA en D’66  ons beloofd dat het verantwoord anders zou gaan. En de VVD is voor veranderingen, die verbeteringen blijken te zijn. Wat doen ze dan niet goed. Ze blijven zich verschuilen achter beleid. Is beleid dan niet goed. Beleid is prima, mits je het kritisch toepast en er niet rigide aan vast houdt.. Want beleid is confectie. En confectie gaat uit van de grootste gemene deler.

Is Patrick de grootste gemene deler. Nee, geenszins. Patrick is een individu, een mens van vlees en bloed met potenties en beperkingen. En  dat hebben we allemaal, toch, potenties en beperkingen.  Of zoals u wilt Impotenties.

Voorzitter, dit College lijkt ook impotent. Impotent om de veranderingen teweeg te brengen, die zo nodig zijn. En dat uit zich vooral op het terrein van NWG/IGSD. Juist op dit terrein zouden we graag zien dat het verantwoord anders zou gaan. Maar wat doet dit College. Juist ja, leidzaam toezien. Daarmee geeft u onverminderd uiting aan failliet beleid. Ik kom met een motie van aansporing op dit terrein.

De VVD roept dit College en de eerstverantwoordelijk wethouder op om onorthodox aan het werk te gaan en de stoffige gebaande wegen los te laten.

Want hoewel ze zegt dat het verantwoord anders moet, doet ze dat niet. En waar ze het doet, doet ze het niet goed.

Voorbeeld:

Hoe onverstandig is het om de problemen van een projectontwikkelaar over te nemen, zoals in Oldemarkt gebeurd. Op het oog onschuldig, maar praktisch riskant. Zowel financieel als ook uit een oogpunt van rolverdeling. Want u bent overheid en project ontwikkelaar. Over scheiding van functies gesproken. Straks gaan we dit ook bij de locatie Kiekebelt doen en wellicht op nog meer plekken.

De VVD vindt dat onverantwoord anders. U smijt met geld.

Voorzitter waar het ook verantwoord anders zou kunnen en niet gebeurt is de rituele dans rondom de vergunningverlening van een hypermarkt. De RvS is volstrekt duidelijk geweest in haar motivering de door het vorige College verstrekte omgevingsvergunning ongegrond te verklaren. En wat doet dit College: Het laat aan  ambtenaren over hoe aan de gemaakte opmerkingen van de RvS kan worden tegemoet gekomen, in het belang van Focus en in overleg met Focus. Daarbij geen enkele rekening houdend met de goed gemotiveerde bezwaren van middenstanders. Voor ons is het onbegrijpelijk dat het CDA, terwijl ze een wethouder op die portefeuille heeft zitten, dit allemaal laat gebeuren. Ik wist het wel als middenstander in Steenwijk.

Voorzitter, vorige week was ik op een congres over de toekomst van de middenklasse. Aart Jan de Geus ( oud minister van Sociale Zaken) gaf daar een mooie definitie van de middenklasse. Dat zijn mensen, die moeten werken voor hun geld en dat met succes doen.

Mevrouw de Voorzitter, de groep die zich rekent tot de middenklasse wordt kleiner en dat baart zorgen. Want het betekent vooral dat de groep waarover ik zojuist sprak en waar Patrick deel van uitmaakt, groeiende is.

Wij kunnen op lokaal niveau het verschil maken. Dat vergt bestuurlijke durf en knetterhard werken. Want de problematiek is massief en hardnekkig.

Ik zie dat dit College niet doen. En daarmee raakt Steenwijkerland achterop. Het zullen verloren jaren blijken te zijn. We zien uit naar de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Tot slot heeft mijn fractie nog enkele vragen:

-          Op blz. 114 geeft u in regel 3 aan dat u het vormings - en ontwikkelingswerk wilt terug brengen van 320.000 naar 79.000. Is het juist dat het hier een bezuiniging betreft op het werk van Scala? Vindt u dit de manier om dit aan  belanghebbenden kenbaar te maken.

-          Is het juist dat u ook stevig gaat bezuinigen op de budgetten voor sport  en MFC’s. Kunt u ons uitleggen

Voorzitter, ik rond af.

Dit is een vreemd College, dat weinig samenhang vertoont in de keuzes, die ze maakt. Deze gemeente en haar inwoners verdienen  een beter bestuur.

Steenwijkerland, 10 november 2015