Bram Harmsma aan het woord: Werken voor en aan een vijfsterren gemeente

Werken voor en aan een vijfsterren gemeente

Steenwijkerland heeft veel in huis. Ik kwalificeer het vaak met het spelen op ‘Championsleague niveau’. Maar daarover later meer. Een term uit het verleden dekt ook perfect de lading. Steenwijkerland vijfsterren gemeente. Want dat zijn we. Laat ik u kort meenemen wat deze claim rechtvaardigt. Spoiler alert: ik kan mij voorstellen dat u na het lezen van de onderstaande opsomming het van de daken wilt schreeuwen in wat voor fantastische gemeente wij wonen. Mijn advies: Houd u niet in want deze trots is geheel op z’n plaats. We mogen trouwens, vind ik, best wat meer opscheppen over onze gemeente.

Allereerst, bijna nergens anders vind je een regio van onze schaalgrootte die van ons waar mensen zo zichtbaar samen wonen, werken en recreëren. Hier kan het wel. Dat maakt Steenwijkerland dan ook zo uniek. Gasten die voor het eerst kennismaken met ons werelds decor zijn diep onder de indruk. Er zijn tal van voorbeelden te noemen maar de bekendste hightlight is zonder twijfel ons internationaal topicoon Giethoorn. Daarnaast bezit onze gemeente een schatkist met allerlei parels. Ons pronkjuweel van internationaal allure is zonder meer Nationaal park Weeribben-Wieden. Een gebied dat zijn gelijke niet kent en een Europees Diploma heeft. Zeg maar de Michelinster voor nationaal parken. En daarvan zijn er maar enkele in Europa!

Ook behoren de voormalige Zuiderzeestadjes Blokzijl (klein Amsterdam) en Vollenhove ( Stad van paleizen) tot onze vaste inventaris. Net als Steenwijk Vestingstad, die door zijn befaamde historie van belegering de ‘stoere looks’ van een echte vestingstad draagt.

Afgelopen winter was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik de schaatsen onder kon binden in Dwarsgracht. Van daaruit mocht ik een tocht maken in een prachtig decor dat je nergens anders op de wereld vindt. Het verdient geen uitleg dat we op zo’n magnifiek gebied gewoon zuinig moeten zijn.

Ten tweede, in Steenwijkerland hebben we tal van bedrijven die op wereldniveau meespelen. Zomaar een greep, Royal Huisman (superluxe zeiljachten), Berlux lichtarchitectuur (lichtplannen voor grote steden en onlangs een prestigieuze Award gewonnen), Rook Pijpleidingbouw (waterleidingen), Agrifac (landbouwmachines), Eleq (elektrotechnische toepassingen), Kornelis (doppen en deksels voor allerlei producten) Dyka (kunststof leidingen), Polyned (textielarchitectuur) en van der Graaf Power Transmission Equipment (trommelmotoren). Kortom heel veel producten op wereldniveau zijn ‘made in Steenwijkerland’. En naast deze toppers vind je in Steenwijkerland ook een florerend MKB en een sterke agrarische sector die voedsel levert voor de rest van de wereld. Begrijpt u wellicht gelijk waarom ik spreek over ‘Championsleague niveau’…..

Als derde punt, in Steenwijkerland hebben we cultuurhistorie van ongekende kwaliteit. Een van de toptheaters van Noord Nederland De Meenthe met ieder jaar een zeer divers aanbod. Het Dowton Abbey van Overijssel oftewel villa Rams Woerthe met het mooiste stadspark van NL, een waanzinnige Hildo Krop collectie wat echt potentieel goud is voor een volwaardig nationaal museum. En wat dacht u trouwens van de verborgen parel kunstbunker in Paasloo of de oude ambachten van punterbouw, rietsnijden en visserij die hier nog steeds worden uitgeoefend. En uiteraard de vele evenementen zoals de (inter)nationaal bekende  bloemencorso’s, het Dicky Woodstockfestival, Kopje Cultuur, de gondelvaarten en eigenlijk te veel om op te noemen. Meer cultuur zoals gebundeld in ons gebied vind je nergens anders.

En als vierde punt, bij een vijfsterren gemeente hoort natuurlijk ook een ambtelijke organisatie die haar inwoners ook op topniveau bedient. Exellente dienstverlening. Daar werken we hard aan maar eerlijkgezegd lukt dat niet altijd. Goed nieuws, we hebben de mensen wel in huis want in de paar jaar dat ik hier rondloop ben ik nog niemand tegengekomen die denkt ‘laat ik vandaag eens lekker zand in de raderen gooien’. Er zijn veel gedreven, hardwerkende en loyale ambtenaren. Veel mensen die hier werken kiezen echt voor ons gebied, dat zie je echt niet in iedere gemeente. Afin, maar er valt nog wel wat te verbeteren dus werk aan de winkel  En laat dat precies de titel zijn van het bestuursprogramma waar ik verantwoordelijk voor ben en voel.

And last but not least de Steenwijkerlanders zelf! Een variëteit aan inwoners die allen bijdragen aan het succes. Wat een prachtvolk woont hier. Ik woon al 34 jaar in Steenwijk, oftewel mijn hele leven en voel mij verbonden met de mensen. Hier vind je nog echt de nuchtere Hollandse waarden. Mouwen opstropen, als het tegen zit even wat harder trappen en ondernemersgeest maar bovenal ook omkijken naar elkaar. Oke, eerlijk toegegeven samenwerking zit in dit gebied niet altijd in het DNA maar uit ervaring weet ik dat als het erop aankomt we voor elkaar klaar staan en naar elkaar omkijken, dan is een belletje genoeg. Daar geniet ik van.

Steenwijkerland mag zich dus oprecht uitroepen tot vijfsterren gemeente. We spelen op ‘Championsleague niveau’ en de kunst is om op dat niveau te blijven spelen. Daarom moeten we blijven werken aan ons gebied om dit topniveau vast te houden. Want er komt veel op ons af. Als bestuurder namens de VVD heb ik de afgelopen jaren hard gewerkt op het terrein van sport, toerisme, economie, vitale binnenstad. Het gave van lokale politiek is dat je tastbaar het verschil kan maken en het in de praktijk ziet gebeuren. Geen lange wetgevingstrajecten maar resultaat in de praktijk, daar doe je het immers voor. Getting things done. Echter, als we naar de toekomst kijken staan we ook in Steenwijkerland voor grote uitdagingen en zijn er volop kansen. Dat vraagt om een sterke gemeente en uiteraard bestuurders die regie voeren en keuzes maken. Het wethouderschap is een eervolle functie waar je iedere dag bezig mag zijn Steenwijkerland vooruit te helpen, daar doe ik het voor. Voor ons vijfsterren Steenwijkerland.

Bram Harmsma

Wethouder