Bouwen, bouwen, bouwen

VVD-raadslid Jeroen Ziel aan het woord over Wonen in Steenwijkerland.

Woon je nog steeds bij je moeder? Ik heb je al zo vaak gezegd dat je moet verhuizen! Herman Finkers antwoordde destijds “dat wil ik ook wel, maar ik krijg mijn moeder niet mee”.

Finkers is een Tukker. Maar in Twente zal hij samen met zijn moeder dezelfde taferelen meemaken als in Steenwijkerland. Overbieden. Twintig kijkers voor één huis. Het huis dezelfde dag nog verkocht. Te koop borden worden nog net niet uit de handen van de makelaar gegrist. Tot voor kortzagen we deze praktijken alleen in de Randstad. Helaas tegenwoordig ook de praktijk in onze gemeente. En niet alleen in onze gemeente. Heel Nederland lijkt overvallen door dit fenomeen.

Ik woon in Sint Jansklooster. Een prachtig dorp aan de rand van de gemeente Steenwijkerland. Op het moment van schrijven van deze blog staat er wel geteld één huis te koop, en die moet nog gebouwd worden. Een vraagprijs van een huis onder de € 225.000 leidt tot een verkoop diezelfde dag. Een dergelijke markt stimuleert niet tot nadenken en afgewogen keuzes. Laten we hopen dat dit in de toekomst niet tot financiële problemen leidt.

Dit verschijnsel beperkt zich niet tot Sint Jansklooster. Nieuwbouwkavels in onze gemeente zijn allemaal verkocht of onder optie. De signalen over een tekort aan starterswoningen én gelijkvloerse woningen volgen elkaar in rap tempo op. In november 2020 heb ik dan ook namens de VVD Steenwijkerland een motie ingediend. Het college is aan het werk gezet om te zorgen voor extra ruimte voor nieuwbouwwoningen. Niet alleen in Steenwijk, maar ook in de kernen.

De coronacrisis draagt ook bij aan de groeiende vraag naar woningen in ons gebied. Veel bedrijven hebben aangekondigd dat vijf dagen op kantoor werken niet meer de norm wordt. Eén dag op kantoor om elkaar te ontmoeten en vier dagen thuis wordt het veelal het nieuwe werken. En zeg dan zelf, dan zit je toch liever in Steenwijkerland dan in een flatje 3 hoog achter in de Randstad? En dan ook nog voor lagere maandlasten.

Toekomstvisie

Eind dit jaar zal de gemeente Steenwijkerland een nieuwe visie op wonen gaan vaststellen.

Afgelopen 19 mei zijn de leden van VVD Steenwijkerland in gesprek geweest met Daniel Koerhuis, Tweede Kamerlid en woordvoerder Wonen voor de VVD. Daniel is bekend van de quote ‘bouwen, bouwen, bouwen’ en zal zich hier ook met vol enthousiasme voor blijven inzetten. Daarnaast was Jan Kamminga uitgenodigd (Voorzitter Vastgoedbelang, voormalig eigenaar makelaarskantoor en oud- voorzitter VVD) om zijn visie te delen vanuit de branche.

We zijn in gesprek gegaan om input op te halen. We hebben onder andere gesproken over het permanent bewonen van recreatiewoningen en het bouwen van flexwoningen. Daniel Koerhuis zet zich hier op landelijk niveau dagelijks voor in. Daarnaast spraken we over zaken als zelfbewoningverplichting, senioren- en starterwoningen, gasleidingen bij nieuwbouwhuizen en over ruimte voor huisvesting van arbeidsmigranten.

Wie pakt de handschoen op?

Jan Kamminga hield een vlammend betoog voor een adviesraad Wonen. Hij stelt voor dat een aantal verstandige mensen met kennis over het ontwikkelen van woningen hier zitting in neemt. Niet om eindeloos te vergaderen, maar om zaken vlot te trekken. Met het huidige tempo gaan wij namelijk nooit voorzien in de vraag. Kennis uit de branche is hard nodig om snel over te kunnen gaan tot het bouwen van woningen. We gaan hard nadenken hoe we hier goed invulling aan kunnen geven, want de leden waren het unaniem eens dat er woningen moeten worden bijgebouwd in onze gemeente.

Tijdens het betoog moest ik denken aan een vriend uit onze vriendengroep die op zijn 29 ste nog thuis woonde. Gekscherend zeiden we wel eens ‘’hij heeft al een huis , zijn ouders moeten alleen nog verhuizen’’. Een huis vinden was al lastig en de laatste jaren wordt het alleen nog maar lastiger. Inmiddels heeft hij het probleem trouwens opgelost. Hij heeft een vriendin gevonden die al een huis had.

De mogelijke permanente bewoning van recreatiewoningen en het neerzetten van flexwoningen kunnen een tijdelijke pleister zijn op de wonden. Uiteindelijk is er maar één oplossing, ook voor Steenwijkerland: bouwen, bouwen, bouwen. In Klooster, Veno, Oldejeuje, Steenwijk en in alle kernen van onze prachtige gemeente.

Tot slot, we maken ons als fractie hard voor meer woningbouw en als woordvoerder zal ik me hier voor blijven inzetten. Ook Herman Finkers zal ergens moeten wonen. Als liberaal vind ik dat hij zelf mag weten of hij z’n moeder meeneemt of niet.

Jeroen Ziel

Raadslid VVD (woordvoerder wonen)