Schriftelijke vragen mbt dienstverlening Ruimtelijke
Ordening
Het college zet volop in op een dienstbare gemeente en
wil de wensen en behoefte van de samenleving centraal stellen. Een mooie visie
op dienstverlening die de VVD-fractie Steenwijkerland ook van harte ondersteunt.
Toch horen we als raadsleden nog steeds zeer regelmatig
dat inwoners niet tevreden zijn over het contact met de gemeente. We worden
hier als fractie frequent rechtstreeks over benaderd, maar ook in
inspraakreacties van inwoners/ondernemers bij de gemeenteraad is dit een
terugkomend onderwerp van kritiek.
De VVD-fractie merkt hierbij op dat het dan vaak niet
zozeer gaat over front-office vraagstukken als geen contact kunnen krijgen met
iemand of geen afspraak kunnen maken, of over het aanvragen van documenten.
Hier is men wel tevreden over. De ontevredenheid gaat vaak over de 2e
lijns communicatie over complexere vraagstukken. Vaak gaat het over Ruimtelijke
Ordening vraagstukken waarbij de klachten zijn dat men het gevoel krijgt dat de
gemeente niet mee wil denken over hoe iets wel gerealiseerd kan worden (ja,
mits gemeente ?) of inwoners die geen goed beeld hebben van hoe een proces gaat
verlopen en daarmee andere verwachtingen hebben van de rol van de gemeente, de
eigen rol of een eventuele uitslag van een proces. Ook het enorm lang duren van
een proces zonder dat er terugkoppeling komt op vragen of klachten, wat soms
wel maanden kan duren komt veelvuldig voor.
De VVD-fractie heeft hierover een aantal vragen aan het
college:
1. Is
het college zich er van bewust dat er bij inwoners van Steenwijkerland met
betrekking tot RO-vraagstukken een behoorlijke mate van ontevredenheid is over
de rol van de gemeente?
2. In
hoeverre zijn verwachtingsmanagement van inwoners, transparantie over
RO-processen, voortgangsbewaking van RO-processen, RO- klachtenmanagement-en
bewaking onderdeel van de communicatie en managementaansturing binnen de
afdeling RO en op welke manier is vooral de communicatie hiervan zichtbaar?
(dus de uitvoering van de visie op dienstverlening)
3. Is
er binnen de afdeling RO ook een service level agreement afgesproken over de
uitvoering van haar processen en zo ja, welke?
Namens de VVD-fractie Steenwijkerland
10 mei 2021
Miriam Slomp-Dekkers, fractievoorzitter
VVD Steenwijkerland