VVD dient amendement in tegen verhoging toeristenbelasting

Tijdens de begrotingsvergadering van 13 november 2018 heeft de VVD een amendement ingediend tegen de verhoging van de toeristenbelasting. Dit amendement is unaniem aangenomen.

Onderwerp: Verordening op de heffing en de invordering van toeristenbelasting 2019

De raad van de gemeente Steenwijkerland in vergadering bijeen d.d. 13 november 2018

Ondergetekende(n) stellen voor Artikel 6 als volgt te amenderen:

Artikel 6 te wijzigen van: “Het tarief bedraagt per overnachting € 1,10” naar “Het tarief bedraagt per overnachting € 1,00”.

De meerjarenbegroting 2019-2022 voor het jaar 2019 met  € 55.000 te wijzigen en deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo ( € 115.000)

Toelichting:

In de verordening op de heffing en vordering toeristenbelasting is het voorstel opgenomen om de toeristenbelasting te verhogen naar 1,10 euro per nacht per 1 januari 2019 .

• Inmiddels is duidelijk geworden dat de gemeente eind september 2018 de verblijfsrecreatie-ondernemers heeft laten weten dat de toeristenbelasting niet verhoogd gaat worden. De ondernemers hebben dit verwerkt in hun marketingmiddelen voor 2019, die inmiddels verzonden zijn en klaar liggen voor de diverse vakantiebeurzen.
  • Tevens worden de ondernemers geconfronteerd met een BTW-verhoging en geven zij in twee zienswijzen aan, dat zij het niet wenselijk vinden dat de toeristenbelasting in combinatie hiermee ook per 2019 verhoogd zou worden.

Beide argumenten vinden wij pleiten voor het uitstellen van de verhoging van de toeristenbelasting naar 2020 en de toeristenbelasting per 1 januari 2019 derhalve niet te verhogen,  zodat de ondernemers hier in hun tarifering rekening mee kunnen houden en de gemeente zich een betrouwbaar bestuurder toont.

Ondertekening en naam:

VVD, Miriam Slomp-Dekkers, fractievoorzitter