Schriftelijke vragen Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving

De VVD-fractie heeft schriftelijke vragen mbt Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving naar aanleiding van een casus in Eesveen.

Vragen aan het College.

In Eesveen bevindt zich een agrarisch complex aan de Eesveenseweg, tot voor kort eigendom van een agrariër. Deze ondernemer heeft geen opvolger en mede in verband met zijn gezondheid ruim een jaar geleden besloten zijn bedrijf te beëindigen.

De oud-agrariër heeft tot 3 keer toe op het gemeentehuis gevraagd om medewerking aan de transitie van zijn agrarisch complex naar de functie “wonen”. Hij heeft verzocht in ruil voor de gehele verwijdering van de agrarische bebouwing een “ruimte voor Ruimte’ woning vergund te krijgen onder gelijktijdige herinrichting van het agrarisch erf. Volgens de ondernemer kon hieraan geen medewerking worden verleend.

Het is ons, de VVD, bekend dat gemeente Steenwijkerland het “Ruimte voor Ruimte” beleid heeft afgeschaft. Echter daarvoor in de plaats is gekomen het KGO beleid, dat staat voor Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving. Een type beleid waarin meer maatwerk is te leveren.

De VVD heeft de volgende vragen aan het College: - Is deze casus bekend bij het College.

- Op welke gronden is het verzoek van initiatiefnemer afgewezen.

- Deelt het College de opvatting van de VVD dat hier een kans is gemist.

- Herkent het College zich in de stelling: “Dit gebeurt te vaak”. Indien u de voorbeelden niet heeft wil ik ze u wel aanreiken.

- Hoe denkt het College het “signaleringsvermogen” van haar organisatie te verbeteren.

Namens de VVD fractie,

Wim Stapel