Schriftelijke vragen mbt Vaarverordening Giethoorn

De vaarverordening Giethoorn is al een aantal jaren onderwerp van gesprek tussen recreatie-ondernemers in Giethoorn en de gemeente. De VVD-fractie hecht veel waarde aan duidelijkheid op dit gebied voor de ondernemers en heeft hier schriftelijke vragen over gesteld.

Giethoorn, 9 oktober 2018

De vaarverordening Giethoorn is al een aantal jaren onderwerp van gesprek tussen recreatieondernemers in Giethoorn en de gemeente. Aanleiding hiervoor is tweeledig, enerzijds doordat de gemeente aangeeft dat door Europese regelgeving er een wijziging moet plaatsvinden, anderzijds doordat de indruk bestaat dat door een wijziging van de vaarverordening een betere regulering van de drukte op het water (grachten) in Giethoorn kan plaatsvinden.

Bert Kleen, omgevingsregisseur Giethoorn, heeft dit enige maanden geleden in een werkvergadering met de gemeenteraad nog eens benoemd, één van de werkgroepen waar hij mee bezig is, is immers de werkgroep Varen. Tevens is besproken dat er naar verwachting op korte termijn gestart zou worden met een lange termijn visie Giethoorn.

De recreatieondernemers in Giethoorn hechten veel waarde aan duidelijkheid met betrekking tot de vaarverordening en hebben recent bij de bespreking van de ambitiekaart nog aangegeven dat ze op dit moment in radiostilte verkeren en graag zouden zien dat er voor het nieuwe recreatieseizoen duidelijkheid is op dit vlak. Ook bij de inwoners is deze vaarverordening en handhaving hierop regelmatig onderwerp van gesprek in het kader van leefbaarheid. De VVD-fractie vind het ook belangrijk dat de veiligheid op het water en duidelijkheid hierover geoptimaliseerd wordt en als deze nieuwe vaarverordening daar aan kan bijdragen dan ondersteunen wij dit van harte.

Naar aanleiding van dit signaal heeft de VVD-fractie de volgende vragen:

1. Kan het college aangeven wat op dit moment de huidige status is met betrekking tot de vaarverordening Giethoorn?

2. Heeft het college helder hoe het traject er uit gaat zien met betrekking tot het tot stand komen van deze nieuwe vaarverordening?

3. Kan het college aangeven wanneer deze nieuwe vaarverordening gereed zal zijn?

Graag vernemen wij uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Fractie VVD Steenwijkerland