Schriftelijke vragen mbt IJzeren Brug de Witte Paarden

Op 14 mei 2018 is de Ijzeren Brug bij de Witte Paarden afgesloten op advies van Prorail, vanwege vervormingen van de brug, door overbelasting. Hierdoor is echter een onwenselijke situatie ontstaan voor de verkeersbewegingen van hulpdiensten, bezorgdiensten, toeristen, omwonenden en agrariers. De VVD fractie heeft hier schriftelijke vragen over gesteld. Tevens heeft VVD-Provinciale Statenlid Gert Brommer aandacht hiervoor gevraagd in de 2e kamer en een bezoek geregeld van Erik Ziengs, VVD 2e kamer om hierover in gesprek te gaan met Pro-rail.

25 mei 2018

Geacht college,

Op 14 mei jl. is de IJzeren Brug bij de Witte Paarden afgesloten op advies van Prorail, vanwege vervormingen van deze brug, door overbelasting. Het besluit van de gemeente om deze brug op dat moment af te sluiten in verband met het risico voor overgaand verkeer begrijpen we. Echter door het afsluiten van deze brug is er een onwenselijke situatie ontstaan voor de verkeersbewegingen van hulpdiensten, bezorgdiensten, toeristen, omwonenden, en agrariers. Zowel het plaatselijk belang, als KopTop als LTO hebben hierover al aan de bel getrokken bij de gemeente.

De problematiek van deze brug is niet nieuw en de beperkte staat van deze brug en zeker de beperkte toekomstbestendigheid van deze brug is al een aantal jaren bekend. Van begaanbaar voor al het verkeer, is het naar begaanbaar voor minder dan 4 ton gegaan, naar nu alleen fietsers en voetgangers. Deze brug is in eigendom van Prorail en dus verantwoordelijkheid van Prorail. Door de afnemende staat van deze brug heeft men hier lokaal last van gekregen.

De VVD-fractie heeft naar aanleiding van bovengenoemde problematiek een aantal vragen aan het college:

1. Wat is er gebeurd sinds er een beperking op de brug is gekomen ( max. 4 ton) en welke contacten zijn hierover geweest tussen de gemeente en Prorail?

2. Heeft het College actief opgetreden om deze verbinding voor alle gebruik in stand te houden en waaruit blijkt dat?

3. Zijn er gesprekken geweest tussen de gemeente en Prorail en wat is er tot op heden besproken terzake van deze brug?

4. Heeft het College in gesprek met belanghebbenden gekeken naar een alternatieve route en informatie (bebording) hierover?

5. Hoe lang gaat deze afsluiting duren?

6. Wat zijn de consequenties voor de aanrijtijden van de hulpdiensten door de afsluiting van de brug voor omwonenden?

7. Erkent het college dat deze verbinding in stand moeten worden gehouden.?

Met vriendelijke groet,

Wim Stapel en Miriam Slomp-Dekkers Fractie VVD