5 sterren gemeente?

Zaterdagmiddag om ca. 17.00 wordt De Markt in Steenwijk gereinigd, nadat de kramen zijn verwijderd. De Markt wordt steeds meer de plaats waar mensen bij mooi weer in grote getale buiten zitten op de diverse terrassen. Het reinigen van De Markt en directe omgeving gebeurt niet op een wijze, die ook maar in de buurt komt van het ambitie niveau, dat een “5 sterren gemeente” zou moeten hebben.

Direct na verwijdering van de kramen zien we een reinigingsvehikel met daarin 2 personen met groot enthousiasme over de markt scheuren op een wijze, die kan worden getypeerd als joy-riding. Veel te hard en het gesprek op het terras kan je wel staken. Is deze 2e persoon nodig, als een soort bijrijder, of  mag deze 2e persoon ook worden ingezet t.b.v. handmatig te verrichten werk.

Het is voor ons  onbegrijpelijk, waarom dit reinigingsvehikel niet wordt bijgestaan door enkele mensen, die met een bezem of hark vuil verwijderen van plaatsen, waar dat mechanisch niet mogelijk is. ( Ter vergelijking: Utrecht, een stad met 330.000 inwoners heeft op de avond van Koningsdag  een team van 150 mensen ingezet t.b.v. schoonmaak van de stad).

Op 27 april vierde ook Steenwijk Koningsdag. Het was ’s middags om ca. 17.00 uur een chaos van plastic drinkbekers op De Markt. Deze waren de volgende dag verwijderd, maar in de omgeving van de Grote Kerk  en De Markt was op diverse plaatsen nog rotzooi aanwezig in bosschages en hoeken.

Onze vragen:

• Bent u met ons van mening dat o.a. De Markt in Steenwijk  bij uitstek de plaats is waar horeca het mogelijk maakt om op een aangename manier te genieten van al het goede dat Steenwijkerland heeft te bieden.
  • Bent u met ons van mening dat reinheid van de publieke ruimte meer in z’n algemeenheid  een eerste vereiste is om in aanmerking te komen voor het predikaat “5 sterren gemeente”.
  • Heeft u met de ondernemersvereniging overleg gevoerd over het tijdstip van uitvoering van reinigingswerkzaamheden.
  • Heeft u met de ondernemersvereniging overleg gevoerd over de wijze waarop de reiniging het beste kan worden uitgevoerd.
  • Hoeveel mensen heeft  Steenwjkerland ingezet t.b.v. schoonmaak op de avond van Koningsdag  en hoeveel manuren zijn totaal besteed aan schoonmaak t.g.v. de festiviteiten rond Koningsdag.
  • Bent u met ons van mening dat het eenvoudige handwerk dat gemoeid is met onderhoud van de publieke ruimte bijvoorbeeld ook heel goed zou kunnen worden uitgevoerd door mensen, waarvan wij vinden dat ze ook een eerlijke kans moeten krijgen in onze samenleving en waarvoor in de markt momenteel moeilijk een arbeidsplaats is te verkrijgen vanwege de hoge loonkosten.
  •  Daarvoor is een overheid toch ook? Oppikken wat de markt laat liggen en wat wij als samenleving toch belangrijk vinden. Daarvoor betalen we o.a. belastingen. Toch?