Schriftelijke vragen van de VVD inzake groenbeheer

De VVD ontvangt regelmatig vragen, opmerkingen, suggesties en kritiek op het groenonderhoud in Steenwijkerland. Hieruit blijkt dat er veel onduidelijkheid bestaat over de werkwijze van de gemeente en dat een deel van de inwoners ontevreden is over het huidige groenbeheer. Omdat het College graag inwoners betrekt bij haar beleidsvorming lijkt het de VVD goed om óók rondom het groenonderhoud de inwoners een stem te geven om zodoende met deze input een beheersplan 2.0 op te stellen.

Aanleiding voor deze vragen zijn o.a. de klachten over ‘kaalslag’ rondom de Ruxveensevijver. Het bos is fors (onnodig?) uitgedund. “Wat is de waarde van een zwaluwmuur waar vogels nu een broedje proberen te maken als de bomen erom heen worden gekapt?” is een veel gehoorde vraag. Wellicht was ecologisch groenbeheer hier beter geweest. Ook zijn er klachten over de afgezaagde boswal tussen de voetbalvereniging en de tennisvereniging Oldemarkt. Om input te krijgen van inwoners en inzicht te geven waarom uitvoering plaats vindt, is het volgens de VVD tijd inwoners te betrekken bij het beheerplan.

1. 1Wil het College zoeken naar mogelijkheden (naast Burgerschouw) om inwoners nadrukkelijk te betrekken bij het groenbeheer? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
  2. Is het College met de VVD van mening dat het goed is om uitleg te geven waarom beheer op een bepaalde wijze wordt uitgevoerd?
  3. Op welke wijze wil het college dit verankeren in een beheerplan 2.0?
  4. Is het bekend wat de ecologische waarde is van de locaties waar groenbeheer toegepast wordt?
  5. Word er vooraf nagedacht over ecologische gevolgen van groenbeheer?
  6. Hoe heeft het ecologische groenbeheer van Steenwijkerland er de laatste jaren uitgezien en welke aspecten kent dit?
  7. Wilt u de overige mogelijkheden van ecologisch groenbeheer gaan onderzoeken en waar het eventueel kan worden toegepast?
  8. Vindt er vanuit de gemeente actieve controle plaats of het werk behoorlijk en conform opdracht is uitgevoerd?