Rob Bats uit Wanneperveen waarnemend burgemeester van Steenwijkerland

Commissaris van de Koning Ank Bijleveld-Schouten stelt de heer J.H. Bats uit Wanneperveen aan als waarnemend burgemeester van Steenwijkerland. Hij is op 1 september met zijn werkzaamheden beginnen.

Eer
Bats werd zelf benaderd toen hij op Curacao was. "Een hele eer, om burgemeester te worden van zo'n mooie gemeente. Laatst hebben mijn vrouw en ik gewandeld van Wanneperveen naar Vollenhove. Dan zie je hoe mooi de gemeente is." Bats gaat de komende dagen in gesprek met politici, ambtenaren en de bevolking. Ook om te ondervinden welke pijnpunten er in de gemeente liggen. "Op Terschelling was dat duidelijk, met het veerdienstendossiers en wat burenruzies. Hier is dat niet zo."

Bats werd vooral bekend als burgemeester van de gemeente Haren, toen onder zijn bewind het Facebookfeest Project X volledig uit de hand liep. Bats stapte op, maar vond niet veel later emplooi op Terschelling. "Natuurlijk, ik tors dat met mij mee, maar wel positief. Ik heb daar veel geleerd, maar ben zelf opgestapt en niet weggestuurd."

Achtergrond
Rob Bats (Winterswijk, 1962) is daarnaast ook gedeputeerde in de provincie Drenthe geweest met o.a. Europa en internationale samenwerking in zijn portefeuille. Hij begon zijn loopbaan bij het ministerie van Financiën en was een aantal jaren raadslid in de gemeente Meppel. Hij studeerde fiscaal en douanerecht aan het Opleidings Instituut Financiën en haalde zijn Master of Public Management aan de Universiteit Twente.

Waarnemer
De Commissaris heeft gekozen voor een waarnemer in Steenwijkerland omdat Marja van der Tas per 1 september 2016 haar ontslag heeft aangeboden. Om de continuïteit van bestuur te waarborgen heeft de Commissaris van de Koning besloten een waarnemend burgemeester aan te stellen voor de periode dat de functie vacant is.