Steenwijkerland neemt deel an 4 GR-en: Veiligheidsregio
Ijsselland, GGD IJsseland, Omgevingsdienst IJsselland en BVO Regionaal
Serviceteam Jeugd IJsselland. Wat is zo’n gemeenschappelijke regeling en waarom
doen we dat? Als gemeenten samen een organisatie
oprichten om voor diezelfde gemeenten taken uit te voeren, noemen we dat
een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Dit vanuit de gedachte als
we het samen doen zijn we minder kwetsbaar, bundelen we de krachten, is
kwaliteit beter te garanderen en kost het minder geld.
Deze GR-en werken met een bestuur
waar vanuit elke gemeente een bestuurder vertegenwoordigd is. Gemeenteraden
ervaren deze regelingen vaak als moeilijk beinvloedbaar en ook de VVD heeft
hier regelmatig haar zorgen over geuit. Als hoogste orgaan van een gemeente
hebben we weinig grip op GR-en en als we vraagtekens hebben bij uitvoering van
beleid, financien of de organisatie ervaren we de GR vaak als een extra
bestuurslaag op afstand, waar we als één van de aangesloten gemeentes weinig
zeggeschap over hebben. Niet alleen de VVD, maar ook andere fracties hebben dit
meermalen aangegeven.
Als gemeenteraad hebben we op 23
augustus via een mail van de griffie een notitie ontvangen waar kenbaar wordt
gemaakt dat de overheid een wijziging in de Wet gemeenschappelijke regelingen
heeft opgenomen die per 1 juli jl. al zijn ingegaan. De wetswijziging wil het
democratisch tekort beperken door o.a. het verruimen van de mogelijkheden van
de gemeenteraad om zijn kaderstellende en controlerende rol waar te maken. De
versterking vindt plaats op een aantal punten die door de besturen van de GR-en
zelf opgepakt moeten worden. Maar we konden lezen in de notitie dat er ook een
tweetal elementen in zitten waar we als gemeenteraden gezamenlijk een besluit
over moeten nemen, te weten het eventueel instellen van een gemeenschappelijke
adviescommissie en een eventuele gemeenschappelijke onderzoekscommissie.
Aan het eind van de notitie stond
dat de raad geinformeerd kon worden en dat dit kon door verspreiding van de
betreffende notitie.
Onze reactie hierop was toch wat
verrast. We ontvangen bijna 2 maanden na ingang van een wetswijziging een zeer
algemene memo, zonder duiding en eventuele processtappen, terwijl we om
tegemoet te moeten komen aan de mogelijkheden van de wetswijziging met veel
gemeenten moeten overleggen.
Hierbij zeg ik niet op voorhand dat
de VVD van mening is DAT er een adviescommissie en onderzoekscommissie moet
komen, maar als er na vele jaren mopperen op gebrek aan grip op de GR-en dan
een wetswijziging komt met de bedoeling gemeenteraden meer grip te geven dat
zijn wij van mening dat dit niet in een la moet verdwijnen, maar dat we moeten
onderzoeken wat wij hierin willen met elkaar.
Samen met Jeroen Ziel ben ik naar
onze griffier gegaan om te bespreken op welke wijze wij konden zorgen dat er
een proces in gang gezet wordt waardoor wij als gemeenteraden met elkaar in
gesprek konden gaan over de uitvoering van deze wetswijziging. Onze griffier
heeft ons geadviseerd om met een motie te komen zoals hij nu bij u voorligt.
Deze motie roept op tot actie en geeft de griffier een formele mogelijkheid om
met de andere gemeenten hierover in gesprek te gaan om te komen tot een
gezamenlijk plan van aanpak.